Winkelwagen
Winkelwagen

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Zoeken op de website
Inschrijven nieuwsbrief

Wandeltips

Sportpodologie

Doe een loopanalyse op een van de meest geavanceerde en complete baan van Nederland. In combinatie met een sportpodoloog wordt u optimaal geadviseerd over uw schoeisel en zolen. U wordt gefilmd vanuit 2 kanten om niets te missen van uw dynamiek. Daarbij word er ook een dynamische voetplaatanalyse gemaakt om precies te zien hoe u afwikkelt. Niet alleen voor Running, maar ook voor wandel, Indoor, tennis,voetbal en hockey is een analyse ontzettend van waarde. Maak een afspraak bij onze Sportpodoloog Lars Huisman zodat u volledig geadviseerd wordt en gebruik kunt maken van een complete analyse.

Speciale deals Huisman organiseert op afspraak informatie en aanmeetmomenten vanaf 4 personen. Het moment bestaat uit een beetje informatie over de sport die u beoefent en het daar bij passende sportschoeisel en uiteraard zal van ieder afzonderlijk een voetanalyse gemaakt worden om zo tot een zo juist mogelijke schoen te komen. Dit alles word in combinatie gedaan met onze Sportpodoloog en sportschoenspecialist Lars Huisman, die u alle ins en outs van uw schoenen kan vertellen.

Tijdens deze deals krijgt u op schoenen 10% korting en op kleding 20% korting. (met uitzondering van sale) U kunt een afspraak maken via: 026-3250743  of Lars.huisman2000@gmail.com

Wij maken van uw schoenaankoop een onvergetelijke ervaring.

 

Voedingstips

Wandelen kost energie, wandelen met een lege maag is dus niet aan te raden. Wat kunt je het beste vooraf eten? Is de gewone maaltijd genoeg of heb je meer energie nodig? Wat kan ik tijdens langere wandeltochten eten? Hieronder enkele tips;

  • Neem 1 ½ uur voor de tocht een goed stevige maaltijd, vol koolhydraten en vitaminen. Neem bij voorkeur volkoren producten (zoals volkoren pasta's) en GEEN witteproducten; deze i.v.m. de "trage suikers”, die de energie langzaam afgeven en dit is beter dan de "snelle suikers” die in witte producten zitten.
  • Zorg dat je vooraf voldoende vocht tot je neemt (water, thee (NIET de gewone thee, maar de kruidenthee's, sportdranken (niet te veel!!)
  • Neem onderweg geen koolzuurhoudende dranken en geen alcohol. En zeker GEEN "POWERDRANKEN”, hiervan zak je uiteindelijk als een plumpudding in elkaar!!
  • Eet onderweg b.v. fruit, soep of bouillon, (bruin)brood met rookvlees. Drink niet te koud, vooral bij koud weer is warme thee erg goed. Snoep niet te veel, dit zijn nl. weer de slechte suikers waarmee je prestatie naar beneden vliegt!
  • Drink tijdens de wandeltocht regelmatig, wanneer je dorst krijgt, ben je eigenlijk al te laat! Drink bij warm weer zoutbevattende dranken, maar neem geen zouttabletten!

Training en Techniek - Blessures

  • Wandelen is volgens de deskundigen de sport bij uitstek om op een verantwoorde en ontspannen wijze de conditie te verbeteren, zonder daarbij een groot blessurerisico te lopen. Wandelen is natuurlijk niet helemaal gevrijwaard van blessurerisico. Een te fanatieke start, het gebruik van verkeerde schoenen en/of het lopen in een verkeerde houding, vergroten de kans op een blessure.
  • Houding: het is belangrijk dat je ontspannen, rechtop loopt. Laat je armen ontspannen meegaan met het wandeltempo.
  • Warm worden: ga nooit te snel van start, loop eerst een rustig tempo, geef de spieren de gelegenheid warm te worden.
  • Advies: wanneer je last hebt van een blessure, neem eerst rust, wanneer het niet overgaat of wanneer de blessure terugkomt, raadpleeg dan je huisarts. Wacht hier niet te lang mee! Zoek evt. contact (via een verwijzing van de huisarts) met een goede sportfysio of een osteopaat (zonder verwijzing).
  • Blaren: een van de meest voorkomende euvels is de blaar. Loop nieuwe schoenen daarom goed in, ga niet direct met nieuwe schoenen een tocht wandelen, dit kan je plezier behoorlijk bederven.
Training en Techniek - Kleding en 'footwear'
 
Wat betreft kleding zijn er vele mogelijkheden, het is natuurlijk afhankelijk van wat je prettig vindt zitten tijdens het wandelen, van het weer (koud/warm/droog/nat) en het is natuurlijk ook afhankelijk van je budget.
Het is vooral belangrijk dat je kleding kiest waarin je jezelf goed kunt bewegen. Wanneer het kouder wordt kun je het beste meerdere dunne laagjes aan doen. Wanneer je het tijdens het wandelen warmer krijgt kun je een laagje uit doen zonder dat je het direct weer te koud krijgt.
Bij warm weer is luchtige en ademende kleding aan te raden.
In de betere buitensport- of sportwinkel zijn jassen & blouses met ventilatiegaten onder de oksels verkrijgbaar, dit bevordert de afvoer van de warmte naar buiten.
Bij regen is het prettig wandelen wanneer je ademende regenkleding draagt, zo blijft de nattigheid buiten, maar er zijn ook wandelaars die een paraplu als de ideaalste regenstopper ervaren.
Luister goed naar het weerbericht, wanneer men regen voorspelt schroom dan niet om je regenkleding mee te nemen.


Schoeisel

Schoeisel moet aan enkele eisen voldoen.
De schoenen moeten ingelopen zijn en soepel en gemakkelijk (niet te strak) zitten. De voeten zwellen namelijk iets op na een tijdje lopen. Oneffenheden aan de binnenkant of kapot binnenwerk zijn uit den boze. Dikke zolen voorkomen dat je na een paar uur ieder steentje voelt. De hedendaagse sportschoenen zijn heel geschikt, zolang het droog blijft. Bij flinke regen of plassen heb je echter snel natte voeten. Met doorweekte voeten ben je kansloos.
Het beste kun je naar een goede sportzaak gaan, gespecialiseerd personeel met veel materialenkennis kunnen je op het gebied van schoenen laten zien en ervaren wat het beste bij jouw voeten past. Neem je oude schoenen mee want bij een goede (buiten)sportzaak kan men je loopstijl aflezen aan je (oude) schoenen.
Bij het kopen van schoenen moet niet alleen gelet worden op de lengte van de schoen; de breedte en de hoogte zijn net zo belangrijk. De schoen is als het ware de inhoudsmaat en je voet de inhoud. Het moet precies in elkaar passen. Je ziet vaak dat het leer gaat rimpelen op de voorvoet. Dat komt doordat er teveel ruimte is tussen de bovenkant van de voet en de schoen.


Sokken

Ook de keuze van sokken is erg belangrijk. Het zou zonde zijn om de aankoop van dure wandelschoenen teniet te doen door er vervolgens 'slechte' sokken in te dragen. Wollen, badstof of katoenen sokken, zonder naden of stoppen en van niet te grove structuur zijn goed. Wanneer je sokken niet al te grote naden hebben, kan je het beste je sokken binnenstebuiten dragen. Zorg dat ze na het wassen zacht zijn. Goede sokken helpen blaren voorkomen!

Het laatste nieuws

Een geslaagde 7e editie van de Exodus wandeltocht

Na het uitzetten van de routes en het inrichten van Zalencentrum De Buitenpoort in Huissen als startbureau, op donderdag en vrijdag voorafgaand aan de wandeltocht, gingen we zaterdag 24 juni om 06.... Lees meer »

Twee mooie evenementen op 1 dag: Exodustocht en Beleg & Ontzet

Op zaterdag 24 juni wordt het Beleg en Ontzet van Huissen herdacht en de strijd uit 1502 nagespeeld. Op dezelfde dag vindt ook de zevende Exodus wandeltocht plaats. Lees meer »

Veel leden van Pheidippides lopen de Exodus wandeltocht

Van Wandel- en hardloopvereniging Pheidippides uit Huissen lopen er dit jaar weer veel leden mee op de 17, 25 en 42 km. Enkele leden hebben zich bereid verklaard om als parkeerwacht te fungeren tij... Lees meer »